
شاسی خودرو و آشنایی با انواع آن
هر خودرو به طور کلی از سه قسمت اصلی یعنی بدنه، پیشرانه و شاسی تشکیل میشود.
شاسی یا فریم در واقع یک چهار چوب و ساختار است که عموماً از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته میشود.
بر روی این فولاد سخت، قسمتهایی هم چون پیشرانه، سیستم انتقال قدرت،
سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان نصب میشود.
باید بدانید مواردی از قبیل تحمل بیشترین میزان وزن و تنش، سبکی، کمترین حجم،
سهولت در پیاده سازی سیستم، هزینه نهایی برای اجرای سیستم،
توانایی تغییر فرم در نقاط مشخص برای بالاترین میزان جذب ضربه،
توانایی حفظ استحکام و عدم تغییر فرم در قسمتهای حیاتی برای حفظ توانایی مقاومت،
قابلیت تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه و در نهایت انتقال کمترین میزان لرزش و صدا
به قسمتهای درونی اتاق، از خصوصیات یک شاسی خوب به شمار میرود.
-انواع شاسی خودرو:
شاسی یک خودرو مشابه اسکلت بدن انسان است. شاسی، همچنین به عنوان “فریم” شناخته می شود،
ساختار پایه هر خودرویی است که از زیر آن را پشتیبانی می کند.
هدف از شاسی تحمل وزن خودرو در حالت بیکار و پویا است. با توجه به آن،
اکثر مردم نمی توانند شاسی ماشین خود را انتخاب کنند و بسیاری ممکن است واقعاً به آنها اهمیت ندهند.
با این حال، اگر در مورد شاسیها دانش کافی دارید، میتواند به تعیین تواناییهای خودروی شما کمک کند.
در اینجا چهار نوع اصلی شاسی آورده شده است.
شاسی قاب نردبانی که به دلیل شکلی که تکرار می کند نامگذاری شده است،
یکی از قدیمی ترین انواع شاسی است. مشخصه این شاسی دو تیر سنگین بلند است که توسط دو تیر کوچکتر
پشتیبانی می شود.
کیفیت ساخت آسان آن نه تنها باعث محبوبیت معاصر شد بلکه راه را برای تولید انبوه آن آسان کرد.
از آنجایی که شاسی قاب نردبانی به طور قابل توجهی سنگین است،
معمولا برای وسایل نقلیه ای که مواد سنگین را حمل می کنند استفاده می شود.
فواید:
ساخت آسان و مونتاژ آسان ماشین روی آن.· استحکام کششی سنگین و قوی.
مشکلات:
توانایی ضعیف در پیچیدن به دلیل سفتی پیچشی ضعیف سنگین بودن آن را برای خودروهای پرفورمنس و هاچ بک
مناسب نمی کند.
شاسی ستون فقرات:

مشابه شاسی قاب نردبانی، شاسی ستون فقرات نیز بر اساس شکلی که منعکس می کند نامگذاری شده است.
سطح مقطع مستطیلی توخالی و یک لوله استوانه ای شکل که از آن عبور می کند
و سیستم تعلیق جلو و عقب را مانند یک ستون فقرات به هم متصل می کند.
لوله استوانه ای دور محور محرک را احاطه کرده است.
شاسی های ستون فقرات را می توانید در یکی از محبوب ترین خودروها، اشکودا رپید، پیدا کنید.
فواید:
ساخت آن امکان تماس بهتر بین نیم محور و زمین را فراهم می کند و آن را برای خارج از جاده ترجیح می دهد.
یک لوله استوانه ای که میل محرک را پوشش می دهد، آن را از هر گونه آسیب در هنگام خارج از جاده نجات می دهد.
چقرمگی پیچشی سازه نسبتاً انعطاف پذیرتر از شاسی نردبانی است.
مشکلات:
در صورت خرابی میل محرک، کل شاسی باید از بین برود زیرا میل محرک با لوله استوانه ای شاسی پوشانده شده است.
ساخت شاسی ستون فقرات هزینه بر است و هزینه کلی خودرو را افزایش می دهد.
شاسی مونوکوکی:

Monocoque در زبان فرانسوی به معنای “تک پوسته” است.
این قاب یکپارچه به دلیل چشم انداز ساختاری آن نامگذاری شده است.
قابهای مونوکوک ابتدا در کشتیها و سپس در هواپیماها مورد استفاده قرار گرفتند و سازندگان مدت زیادی طول کشید
تا آنها را برای اتومبیلها نیز بیابند. مونوکوک مانند اسکلت درونی یک ماشین است که با نصب شاسی و فریم اولیه
کامل در یک واحد ساخته شده است. شاسی مونوکوک با توجه به مزایایی که نسبت به دو نوع شاسی دیگر دارد،
پرطرفدارترین شاسی در حال حاضر است.
فواید:
بهترین سفتی پیچشی طراحی قفس مانند آن آن را نسبتاً ایمن تر می کند. آسان برای تعمیر.
مشکالات:
ادغام قاب و شاسی آن را نسبتاً سنگین کرده است.
تولید شاسی بلندهای مونوکوک در مقیاس کوچک از نظر مالی قابل قبول نیست،
بنابراین می تواند برای خودروهایی که در تعداد کمی تولید می شوند بسیار پرهزینه باشد.
شاسی لوله ای:

شاسی لولهای که مشتق سهبعدی شاسی نردبانی است،
با توجه به ایمنی عالی، عمدتاً در خودروهای پرفورمنس استفاده میشود.
شاسی لولهای که به ندرت در خودروهای سواری دیده میشود،
بسیار قویتر از شاسیهای نردبانی است و آنها استفاده از ساختار قویتر زیر درها را برای دستیابی
به استحکام بیشتر رایج کردند.
فواید:
استحکام نسبتاً بهتری برای شاسی هایی با وزن تقریباً یکسان نسبت خوب استحکام و وزن باعث میشود
یک خودرو در عین سبک وزن بودن قوی باشد. برای اتومبیل های مسابقه ای بسیار ترجیح داده می شود
مشکلات:
شاسی لولهای از نظر طراحی بسیار پیچیده است، به طور قطع نمیتوان آنها را با روشهای معمولی ساخت.
تولید آنها بسیار زمان بر است و نمی توان آنها را به صورت انبوه تولید کرد.
برای خودروهای سواری مناسب نیست شاسی لوله ای درها را کمی بالا می برد و دسترسی به کابین
را کمی سخت می کند.
کیفیت هر چیزی بستگی زیادی به فرض خود دارد و در مورد خودروها نیز همینطور است.
به همین دلیل است که سازندگان خودروهای خود را با مناسب ترین شاسی برای آنها زیربنا می کنند.
امیدواریم اطلاعات ارائه شده در بالا به شما کمک کند تا در مورد خودرو و به طور کلی اتومبیل خود
اطلاعات زیادی کسب کنید