تایر (لاستیک) ماشین چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ی آن چیست؟

تایر (لاستیک) ماشین چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ی آن چیست؟

تایر (لاستیک) ماشین چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ی آن چیست؟

تایر ماشین (لاستیک ماشین) پوشش حلقه ای می باشد

که روی رینگ خودرو یا سایر تجهیزات دیگر نصب می شود و از ساختاری منعطف با توانایی جذب ضربه برخوردار بوده

و همیشه در تماس مستقیم با زمین است.

بخش عمده ی تایر از جنس لاستیک ساخته شده است که به همین دلیل در ایران به نام لاستیک خودرو نیز شناخته می شود.

تایر ماشین : هم با نام تایر خودرو شناخته می‌شود و هم لاستیک خودرو.

و تنها بخشی از خودرو است که با سطح زمین درتماس است.

در تماس با سطح زمین؛ آسفالت، شن و ماسه، سنگ ریزه، خاک، گِل و… با تایرها برخورد دارند.

به همین خاطر مقاومت آن‌ها در برابر این مواد از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله آموزشی ما(آراد موتور)سعی داریم تا به ساده‌ترین صورت ممکن اطلاعاتی در مورد لاستیک خودرو را برایتان

شرح دهیم.

آشنایی با اجزای مختلف تایر(لاستیک):

مهره ها:

ما از درون شروع خواهیم کرد! مهره های لاستیک لاستیک را به رینگ یا لبه بیرونی چرخ نگه می دارند.

آنها از مس، برنج یا سیم های فولادی با کشش بالا با روکش برنز ساخته شده اند که به یک نوار لاستیکی پیچیده شده اند.

دانه های لاستیک از سر خوردن تایر از جای خود در هنگام چرخش چرخ جلوگیری می کند.

پرکننده مهره:

پرکننده مهره یک ترکیب لاستیکی در داخل مهره های لاستیک است.

ثبات دیواره جانبی پایین و ناحیه مهره را فراهم می کند. چگالی و سفتی پرکننده مهره لاستیک به تعیین ویژگی های عملکرد

تایر کمک می کند.

بدنه بند ناف شعاعی:

بدنه طناب به لاستیک استحکام می بخشد و نیروهای پیچش را از آج به چرخ منتقل می کند.

طناب پارچه‌ای با روکش لاستیکی که به آن لایه‌های بدنه می‌گویند، بدنه بند ناف را تشکیل می‌دهند.

لایه های بدنه را می توان از پلی استر، ریون یا نایلون ساخت. پلی استر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لاینر داخلی:

آستر داخلی (در مرکز نمودار لاستیک) یک ترکیب لاستیکی است که به داخل بدنه بند ناف چسبانده شده است

که هوا را تحت فشار نگه می دارد. این سیم تقویت کننده ندارد و مانند یک لوله داخلی عمل می کند.

البته توجه داشته باشید که تایرهای خودروهای مدرن دیگر لوله داخلی ندارند.

مهره‌های تایر، پرکننده مهره‌ها و آستر داخلی با هم کار می‌کنند تا هوا را درون دیواره‌های لاستیک نگه دارند.

نوارهای کمربند:

لایه های تسمه دو یا چند لایه بند ناف قوی درست زیر ناحیه آج لاستیک هستند.

وظیفه اصلی لایه های تسمه ایجاد استحکام و پایداری به آج لاستیک است.

آنها در بهبود مسافت پیموده شده تایر، مقاومت در برابر ضربه و کشش نقش دارند.

فولاد رایج ترین ماده بند ناف مورد استفاده در لایه های تسمه است.

دیواره کناری:

مساحت لاستیک از مهره تا آج – کناره لاستیک – دیواره کناری نامیده می شود.

این یک پوشش محافظ برای بدنه بند ناف تشکیل می دهد. اطلاعات مربوط به لاستیک بر روی دیواره جانبی چاپ شده است.

این اطلاعات شامل اندازه تایر، شاخص بار و رتبه سرعت است.

ترکیبات لاستیکی دیواره جانبی برای مقاومت در برابر آسیب های ناشی از ازن، بریدگی ها و گیره ها طراحی شده اند.

آج:

آج قسمتی از لاستیک است که با سطح جاده در تماس است.

ترکیب آج و طراحی آن باید سایش، کشش، هندلینگ، مصرف سوخت، مقاومت و سایر مشخصات تایر را متعادل کند.

طرح های آج بسیار متفاوت است!

به عنوان مثال، تایرهای تمام فصل Destination LE2 باید در شرایط جاده خیس و خشک عملکرد خوبی داشته باشند.

دارای شیارهای آج محیطی هستند. این شیارها به آب اجازه عبور می دهند و از روی آج دور می مانند.

لاستیک های Firehawk GT Pursuit نیز لاستیک های تمام فصل هستند،

اما به طور ویژه برای اجرای قانون و استفاده اضطراری با سرعت بالا طراحی شده اند.

آنها دارای الگوی آج نامتقارن هستند. عناصر بلوک آج بزرگ در قسمت بیرونی شانه از عملکرد خشک پشتیبانی می کنند،

در حالی که شانه داخلی از تعداد بیشتری از عناصر آج کوچکتر برای بهبود آب و هوای مرطوب و کشش برف تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.