

آشنایی با کلاچ – کارایی و 6 دلیل خرابی کلاچ
کلاچ چیست؟ کلاچ چگونه کار می کند؟
قبل از تشخیص مشکلات کلاچ خود، مهم است که بفهمید کلاچ چیست و چگونه با قوای محرکه
وسیله نقلیه شما کار می کند.
کلاچ یک جزء مکانیکی در یک وسیله نقلیه یا سایر وسایل مکانیکی است که یک پیشرانه یا گیربک
را بین چندین شفت چرخان درگیر و جدا می کند.
کلاچ این دو شفت را به هم متصل میکند و به هم این امکان را میدهد که با هم قفل شوند
و با سرعت یکسان بچرخند یا با سرعتهای مختلف جدا شوند و بچرخند. در اکثر خودروها،
کلاچ بین موتور و میل محرک اصلی قرار می گیرد و گشتاور و قدرت را از موتور به چرخ ها تعدیل می کند.
گشتاور به سادگی هر نیرویی است که در فاصله اعمال شود. با فوت پوند یا نیوتن متر اندازه گیری می شود.

شما در ماشین خود به کلاچ نیاز دارید زیرا موتور همیشه می چرخد، اما چرخ های ماشین شما اینطور نیستند.
برای اینکه ماشین خود را بدون توقف موتور متوقف کنید، به راهی برای جدا کردن چرخ ها از موتور نیاز دارید.
از طریق اصطکاک چرخ فلای موتور و دیسک کلاچ،
می توانید موتور در حال چرخش خود را درگیر یک گیربکس که گاهی اوقات می چرخد و برعکس.
علائم خرابی صفحه فشار کلاچ زمانی رخ می دهد که کلاچ را درگیر نمی کنید.
فنرهای کلاچ صفحه فشار را به دیسک کلاچ فشار می دهند.
این به چرخ لنگر فشار می آورد و موتور را به محور ورودی گیربکس قفل می کند
و باعث می شود هر دو با سرعت یکسان بچرخند.
علائم سر خوردن کلاچ چیست؟
اگر مکانیک کارگاه گیربکس به لغزش کلاچ شما اشاره دارد،
به این معنی است که مواد اصطکاک کلاچ فرسوده شده است. کلاچ شما فقط از طریق اصطکاک درگیر می شود،
بنابراین اگر هیچ ماده ای برای ایجاد این اصطکاک وجود نداشته باشد، کلاچ شما به درستی درگیر نمی شود.
اگر کلاچ شما لیز بخورد، احساس خواهید کرد که با رها کردن پدال و شتاب گرفتن،
وسیله نقلیه شما به آرامی حرکت می کند، در حالی که دور موتور بالاتر می رود.
همچنین ممکن است متوجه شوید که کلاچ زودتر از حد انتظار آزاد می شود و نیازی به فشار زیاد نیست.
علت خرابی سیلندر اصلی کلاچ چیست؟

1: پدال کلاچ هنگام درگیر شدن و جدا شدن صدا ایجاد می کند
اگر هنگام فشردن پدال کلاچ یا رها کردن آن یا هر دو در حالت خاموش بودن موتور می توانید صدایی بشنوید،
احتمالاً مشکل از مکانیسم آزاد کردن کلاچ یا “چنگال کلاچ” است.
چنگال کلاچ یک وسیله آزاد کننده هیدرولیک یا مکانیکی است که به درگیر شدن و جدا کردن کلاچ کمک می کند.
هنگامی که روان کننده خشک می شود و مکانیزم فرسوده می شود، صداهایی را می شنوید.
یک کابل، میله یا اتصال نیز ممکن است خراشیده شود و باعث صدای جیر جیر یا بهم خوردن شود.
2: هنگام شتاب گیری پدال کلاچ به صدا در می آید
وقتی پدال کلاچ شما می لرزد،
به این معنی است که دیسک کلاچ به طور متناوب چسبندگی خود را روی فلایویل از دست می دهد.
3: ضربان دار پدال کلاچ
هنگامی که قطعات در حال چرخش در داخل گیربکس خود می لرزند یا می لرزند،
ممکن است احساس کنید که پدال کلاچ خود می تپد.
در این موارد، چرخ فلایوهای تاب برداشته ممکن است مشکل داشته باشند، یا یک اهرم رهاسازی نیاز به تنظیم دارد.
اگر تپش یا لرزش پس از سرویس گیربکس شروع شد، ممکن است محفظه گیربکس به درستی با
موتور هماهنگ نباشد.
4: پدال کلاچ روی زمین گیر کرده است
پدال کلاچ که روی زمین می ماند به این معنی است که شما در اتصال یا بیرینگ رها کردن مشکل دارید.
در این مورد، بررسی کنید که فنرهای اتصال بیش از حد کشیده نشده باشند
ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. همچنین ممکن است بخواهید بلبرینگ
رهاسازی را بررسی کرده و بررسی کنید که توقف پدال در جای خود قرار دارد.
5: پدال کلاچ شل یا اسفنجی است
اگر پدال کلاچ شما شل یا اسفنجی به نظر می رسد، بلبرینگ رها یا دوشاخه کلاچ را برای آسیب بررسی کنید.
غالباً در واحدهای مکانیکی شکست در فنر دیافراگمی صفحه فشار مییابیم.
6: درگیر کردن پدال کلاچ سخت است
هر کلاچ برای فشردن و درگیر شدن کامل به مقداری نیروی ورودی یا نیروی درایو نیاز دارد.
اگر متوجه شدید که به شدت فشار می دهید تا کلاچ را درگیر کنید، در این صورت با مکانیسم آزادسازی مشکل دارید.
در کاربردهای مکانیکی، این اتصال پدال، کابل، شفت متقاطع یا توپ محوری چسبنده یا اتصال دهنده است.
برای سیستم های هیدرولیک، این یک انسداد یا ساییدگی مهر و موم در سیستم هیدرولیک شما خواهد بود.
در سیستم های مکانیکی کابل، اتصال، دوشاخه کلاچ، صفحه فشار و یاتاقان های پرتاب را بررسی کنید
و ببینید آیا همه چیز به درستی روغن کاری شده یا فرسوده شده است.