
راه های افزایش عمر لاستیک خودرو – آرادموتور
با به کار بستن راهکارهای افزایش عمر لاستیک خودرو، میتوانید بالاترین بهره وری را از لاستیکهای
خود داشته و حتی یک روز زودتر از عمر واقعیشان ناچار به خرید لاستیک نو و تعویض لاستیک خودرو نشوید.
در اینجا به نکاتی در جهت افزایش عمر لاستیک خودرو میپردازیم:

1.فشار تایرها را اصلاح کنید
لاستیک های شما بخشی جدایی ناپذیر از سیستم مهندسی کلی است که وسیله نقلیه شماست.
نوع تایر، مشخصات، اندازه و فشار تایر توسط سازنده خودرو پس از آزمایش و کالیبراسیون قابل توجه تعیین می شود.
فشار تایرهای توصیه شده توسط سازنده با در نظر گرفتن اندازه خودرو، وزن، هدف، پیشرانه و سایر متغیرها تنظیم می شود.
فشار تایرها برای متعادل کردن همه این متغیرها کلیدی است.
لاستیک های کم باد یا بیش از حد باد شده منبع رایج سایش نامنظم لاستیک ها هستند.
اگر فشارها به اندازه کافی خاموش باشد، یا وسیله نقلیه برای مدت طولانی با فشار نامناسب لاستیک ها رانده شود،
آنگاه این به تنهایی می تواند به طور پیش از موعد مجموعه ای از لاستیک ها منقضی شود.
فشار نامناسب تایرها همچنین می تواند عملکرد خودرو/لاستیک، کشش و مصرف سوخت را به خطر بیندازد.
برای اینکه از لاستیک های خود حداکثر استفاده را ببرید،
از هر نظر آنها را مطابق با مشخصات خودرو باد کرده نگه دارید.

2.چرخش لاستیک
چرخش لاستیک شرط لازم برای گارانتی مسافت پیموده شده لاستیک جدید به دلایل خوب است.
پیروی از یک برنامه مناسب چرخش لاستیک می تواند به طور قابل توجهی عمر لاستیک های شما را افزایش دهد.
علیرغم تلاشهای بینظیر شما در رانندگی، لاستیکها اغلب کمی ناهموار فرسوده میشوند.
چرخهای جلو یا چرخهای عقب، وسیله نقلیهای که کمی خارج از تراز هستند،
بیشتر به چپ میپیچند تا به راست، مرتباً در مسیر رانندگی مورد علاقهتان مسواک میزنند،
هر تعداد از این عوامل رانندگی روزانه میتواند به چپ در مقابل راست کمک کند.
لاستیک های جلو در مقابل عقب با نرخ های مختلف پوشیده می شوند.
این تفاوت سایشی تایر چیزی نیست که بعد از چند روز یا حتی چند هفته قابل درک باشد،
اما در طول هزاران مایل رانندگی، تفاوتهای کوچک نرخ سایش افزایش مییابد.
برای مقابله با نرخ های مختلف سایش، لاستیک ها در موقعیت های مختلف خودرو شما چرخانده می شوند.
چرخش لاستیک از چپ به راست، عقب به جلو و (گاهی اوقات) مورب چرخش تایرها فرسوده می شود.
(لاستیکهایی که سریعتر فرسوده میشوند به موقعیتهای کند میچرخند، و بالعکس.)
هدف نهایی این است که هر چهار تایر شما به طور یکسان و همزمان به انقضا برسند.
چرخش لاستیک تقریباً هر 5000 مایل اتفاق میافتد، اما این میتواند بسته به وسیله نقلیه،
نوع تایر و نیازهای رانندگی متفاوت باشد (مانند بکسل کردن مکرر یا حمل و نقل سنگین).
برای ارزیابی نیازهای چرخش لاستیک خود و دریافت برنامه مناسب چرخش لاستیک، به هر فروشگاه حرفه ای تایر مراجعه کنید.

3.هم ترازی
تراز را می توان تقریباً به عنوان آرایش اجزای مختلف تعلیق و فرمان تعریف کرد
که چرخ ها و لاستیک ها را به وسیله نقلیه شما متصل می کند.
کالیبراسیون این اجزا تعیین می کند که چگونه لاستیک های شما با سطح جاده تحت هر شرایط رانندگی تماس پیدا می کنند.
اگر با مفاهیم تراز آشنا نیستید، ممکن است به این فکر کنید:
آیا چرخها و لاستیکها زمانی که فرمان مستقیم به سمت جلو حرکت میکنند، نیستند؟
این به اندازه کافی خوب و آسان خواهد بود، اما چیزهای بیشتری از آن وجود دارد.
متغیرهای تراز مانند کاستور، کامبر و زاویه پنجه باید متناسب با خودرو و سبک رانندگی تنظیم شوند.
هنگامی که فقط یکی از این عناصر تراز از مشخصات فنی خارج است، سایش ناهموار تایر محتمل است.
مشابه فشار تایرها، مشخصات تراز توسط سازنده خودرو تعیین می شود.
برای به حداکثر رساندن عملکرد وسیله نقلیه و تایرها و به حداکثر رساندن عمر لاستیک، اطمینان حاصل کنید
که وسیله نقلیه شما تقریباً هر 1 تا 2 سال یکبار از نظر تراز مناسب بررسی می شود.
اگر در جادههای بهخصوص ناهموار رانندگی میکنید یا تاریخ دشواری با چاله بزرگ داشتهاید،
بررسی تراز برای اطمینان از اینکه همه اجزا هنوز به درستی چیده شدهاند ایده خوبی است.

چرخاندن منظم لاستیک ها عمر لاستیک های شما را افزایش می دهد.
در حالی که فشار لاستیکها کمی خارج از حد استاندارد،
یا چرخش گاه به گاه دیرهنگام لاستیک احتمالاً کمترین تأثیر را بر عمر کلی تایر شما خواهد داشت،
یک وسیله نقلیه خارج از تراز میتواند واقعاً ویران کند و در مدت کوتاهی آسیب زیادی به لاستیک وارد کند.
4.استفاده/کاربرد مناسب تایر
همه لاستیک ها یکسان ساخته نمی شوند. هدف و کاربرد مورد نظر تایرها بسیار متفاوت است.
برخی برای I-75 طراحی و بهینه شده اند، برخی دیگر برای دیتونا Speedway و برخی دیگر برای مسیر روبیکن.
درک نوع لاستیک خود و استفاده از آنها فقط در محیط هایی که برای آن در نظر گرفته شده اند
به افزایش عمر لاستیک و محافظت در برابر آسیب کمک می کند.
سوء استفادههای رایج از لاستیکها شامل ورود به محیطهای چالشبرانگیز خارج از جاده با استفاده
از لاستیکهای خیابانی 4×4 و رانندگی عملکردی با لاستیکهایی است که دوام لازم برای زنده ماندن
در آن محیطهای رانندگی با استرس بالا را ندارند.
اگر به استفاده «غیر متعارف» از لاستیکهای خود فکر میکنید،
اجازه دهید تایرهای حرفهای در مورد اینکه آیا ابزار لاستیک مناسبی برای این کار دارید یا خیر، بررسی کنند.
بسیاری از قطعات خودرو خارج از کنترل شما هستند، اما لاستیک ها یکی از آنها نیستند.
این راهنما را دنبال کنید و هر مجموعه لاستیک را به حداکثر طول عمر بالقوه خود خواهید رساند
باتشکر، آراد موتور