علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو

علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو

علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو

علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو ، ترموستات یک قطعه کوچک و کاربردی در سیستم خنک‌کننده خودرو است.

این قطعه بر اساس کارکرد به دو گروه تقسیم می‌شود که یکی برای استفاده در فصول گرم

و یکی برای استفاده در فصول خنک‌تر سال است.

از این جهت بهتر است آن را بسته به آب و هوا و فصل تعویض کنید تا خیالتان از بابت کارکرد صحیحش راحت باشد.

حذف کردن ترموستات از سیستم خنک‌کننده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ترموستات معمولا عمر مفید بالایی دارد و دلایل کمی برای خرابی آن وجود دارد.

البته این گزاره تنها در حالتی صدق می‌کند که تمام سیستم خنک‌کننده خودرو در حالت مناسبی مشغول کار باشند.

خرابی در این سامانه می‌تواند باعث خرابی سایر اجزای آن شود.


  • علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات

بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است برای یک ترموستات خودرو پیش بیاید، از کار افتادن سنسور آن است.

در این حالت، قطعه مورد بحث نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

علائم خرابی ترموستات عبارتند از:

  1. نشت مایع خنک کننده یا آب از زیر خودرو
  2. افزایش میزان مصرف سوخت خودرو
  3. تغییرات غیرمعمول دمای موتور
  4. افزایش میزان مصرف روغن موتور
  5. کاهش غلظت روغن موتور
  6. فرسایش بیش از حد سیلندرها

 

  • علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو
    علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات-انواع ترموستات خودرو

    انواع ترموستات خودرو

ترموستات‌های خودرو دارای انواع مختلفی هستند که در خودروها معمولاً تنها دو نوع مورد استفاده قرار می‌گیرد:

ترموستات الکترومکانیکی:

برای قطع و وصل مدار الکتریکی از فرمان حسگر حرارتی استفاده می‌کند.

این مدل دارای دو نوع حسگر دما است.

یکی از آنها بر مبنای انبساط مایع و دیگری بر مبنای انبساط فلز عمل می‌کند.

ترموستات الکترونیکی:

در این مدل، یک رله مینیاتوری با فرمانی از سمت سنسور دمایی صورت می‌پذیرد.

  • اجزای ترموستات خودرو

یک ترموستات خودرو برای داشتن عملکرد صحیح نیاز به اجزای مختلفی دارد.

هر یک از این اجزا وظیفه خاص خود را دارد.

این اجزا عبارتند از:

  1. سوپاپ
  2. فنر
  3. سوپاپ فرعی
  4. سیلندر بازشونده
  5. حلقه مسدودکننده

در ترموستات یک دریچه برای عبور مایع خنک‌کننده به داخل سیلندر وجود دارد.

وظیفه این دریچه این است که وقتی دمای مایع به حد مشخصی نرسیده است، به آن اجازه عبور ندهد.

فنر ترموستات که به آن فنر بازگرداننده نیز می‌گویند، این دریچه را بسته نگه می‌دارد.

در مرکز این دریچه یک اتصال به سیلندر بسته وجود دارد که از موم حرارتی پر شده است.

در مقابل فنر بازگرداننده نیز یک میله فولادی قرار دارد که کارکردی همانند پیستون دارد.

با تشکر،آرادموتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.