نحوه کار گیر بکس های دستی

نحوه کار گیر بکس های دستی

نحوه کار گیر بکس های دستی

نحوه کار گیر بکس های دستی ، گیربکس بعد از کلاچ

دومین مرحله در سیستم انتقال قدرت است. معمولاً به پشت موتور و با کلاچ بین آنها پیچ می شود.

خودروهای مدرن با گیربکس دستی دارای چهار یا پنج سرعت رو به جلو و یک دنده عقب

و همچنین موقعیت خنثی هستند.اهرم دنده که توسط راننده کار می‌کند، به یک سری

میله‌های انتخابگر در بالا یا کنار جعبه دنده متصل می‌شود.

میله های انتخابگر به موازات شفت هایی که چرخ دنده ها را حمل می کنند قرار دارند.

محبوب ترین طراحی گیربکس مش ثابت است.

دارای سه شفت است:

شفت ورودی، میل پایه و میل اصلی که در یاتاقان های بدنه گیربکس کار می کنند.

شافتی نیز وجود دارد که پینیون هرزگرد دنده عقب روی آن می چرخد.

موتور شفت ورودی را به حرکت در می‌آورد که شفت را به حرکت در می‌آورد.

شفت چرخ دنده‌ها را روی میل اصلی می‌چرخاند، اما این چرخ‌دنده‌ها آزادانه می‌چرخند

تا زمانی که با استفاده از دستگاه سنکرومش که به شفت متصل شده است، قفل شوند.

نحوه کار گیر بکس های دستی
نحوه کار گیر بکس های دستی

این دستگاه سنکرومش است که در واقع توسط راننده از طریق یک میله انتخابگر با یک چنگال روی

آن کار می کند که سنکرومش را برای درگیر شدن با دنده حرکت می دهد.

حلقه بالک، یک وسیله تاخیری در سنکرومش، آخرین اصلاح در گیربکس مدرن است.

تا زمانی که سرعت شفت هماهنگ نشود از درگیر شدن چرخ دنده جلوگیری می کند.

در برخی خودروها یک دنده اضافی به نام اودرایو تعبیه شده است. از دنده بالاتر است

و بنابراین رانندگی اقتصادی در سرعت های کروز را ارائه می دهد.

چرخ دنده ها توسط سیستمی از میله ها و اهرم ها که توسط دسته دنده کار می کنند انتخاب می شوند.

درایو از طریق شفت ورودی به میل پایه و سپس به میل اصلی منتقل می شود،

به جز در درایو مستقیم – دنده بالایی – زمانی که شفت ورودی و میل اصلی با هم قفل شده اند.

آراد موتور تولید کننده لوازم جلوبندی ( سیبک فرمان، طبق پراید و …)آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

باتشکر از همراهی شما،آرادموتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.