
چرا آب رادیاتور تغییر رنگ می دهد؟
چرا آب رادیاتور تغییر رنگ می دهد؟ مشکلات سیستم خنک کننده،
مانند لجن رادیاتور، تقریباً 40 درصد از خرابی های موتور را تشکیل می دهند.
واضح است که مراقبت از سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما ضروری است.
لجن رادیاتور یکی از علائم رایج مشکلات بزرگتر است. در صورت عدم کنترل، لجن، رادیاتور،
هسته بخاری یا مجرای سیال را مسدود می کند و منجر به گرم شدن بیش از حد و تعمیرات گران می شود.
نگاهی بر کارکرد رادیاتور
موتور هنگامی که روشن است در سرعت بالا گرمای زیادی را تولید میکند.
این گرما در صورتی که دائمی باشد میتواند به تمامی قطعات آسیب وارد کند.
این سیستم بهعنوان یک خنک کننده سبب کاهش گرمای واشر موتور شده و عملکرد آن را بهبود میبخشد.
افزایش دما در صورت عدم دفع آن سبب ذوب شدن سیلندر، سرسیلندر و واشر خواهد شد. بنابراین لازم است
که مدام آب داخل رادیاتور بررسی شود تا مانع از وارد شدن آسیبهای جدی به ماشین شویم.
علت تغییر رنگ آب رادیاتور
تغییر رنگ آب رادیاتور معمولاً دلایل مختلفی دارد. دلیل اصلی بیکیفیتی ماده خنک کننده یا وجود مشکل
در خود سیستم رادیاتور است. در هنگام تغییر رنگ آن باید سریع نسبت به رفع مشکل اقدام شود تا
سریع با ریشه یابی آن را بر طرف کرد. در هنگام بررسی آب رادیاتور سطح مایع خنک کننده و میزان
انبساط آن را هم باید در چک لیست بررسیهای خودرو قرار داد. نوع و کیفیت مایع خنک کننده در
رادیاتور نقش اصلی در بیشتر شدن طول عمر این قطعه دارد. اما مایع خنک کننده دارای طول عمر
مشخصی است و پس از مدتی کیفیت خود را از دست میدهد و ممکن است نتواند مثل همیشه
موتور را خوب خنک کند و بازدهی داشته باشد. هر مایع خنک کنندهای از طرف شرکت سازنده دارای
طول عمر مشخصی است و در مسافتهای نزدیک به پنج هزار کیلومتر کیفیت خود را از دست میدهد.
بررسی دلایل اینکه چرا آب رادیاتور به رنگ قهوهای یا زرد است
- جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کننده
- تخریب لولههای لاستیکی
- اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
- وجود نشتی در رادیاتور
- ترکیب شدن روغن موتور با مایع خنک کننده
- منقضی شدن تاریخ مصرف مایع خنک کننده
- وجود خوردگی و فرسودگی در سیستم رادیاتور
- وجود مشکل و خوردگی در سیستم موتور
- استفاده از آب بهعنوان خنک کننده
دلیل گل آلود شدن آب رادیاتور
گلی شدن آب رادیاتور با بخاری ماشین ارتباط مستقیمی دارد.
این مشکل در روزهای زمستانی که بیشتر از بخاری استفاده میشود بهوجود میآید.
هنگام استفاده از بخاری لولههایی که آب گرم را به بخاری منتقل میکنند کم کم دچار رسوباتی میشوند
که شبیه به گل است و به دیواره لوله میچسبند. بنابراین آب رادیاتور با هر بار عبوری که بهطرف بخاری دارد
مقداری رسوب و گل با خود بهداخل رادیات میبرد که این امر سبب گل آلود شدن آب آن است. بهتر است
هر چند وقت یکبار لولههای بخاری ماشین را تمییز کنیم.
وجود کثیفی و رسوب در آب رادیاتور اصلیترین دلیل ایجاد اختلال در این سیستم است.
حتی این رسوبات ممکن است بر روی ترموستات هم اثر بگذارد در صورت پیشروی کثیفی
و رسوبات در آب رادیاتور ممکن است به کانالهای داخلی سرسیلندر و واشر سیلندر نفوذ کند
و سبب سوختن سر سیلندر شود.
باتشکر از شما همراهان همیشگی،آرادموتور